بسمه تعالی
مقدمه :
در عصر حاضر یکی از روش های نوین در سطح دانشگاه ها ، آموزش الکترونیکی می باشد . که توجه به افزایش نفوذ و کارایی الکترونیک در تمام ابعاد جامعه اهمیت آموزش الکترونیکی را به اثبات می رساند .در بسیاری از کشورهای پیشرفته این نوع آموزش مورد استقبال فراوانی است ؛ از این رو حرکت مثبت درجهت گسترش و ارتقا آموزش الکترونیکی در کشور مستلزم پرورش نیروهای فعال در این زمینه است .یکی از راه کارهای ایجاد انگیزه در بین دانشجویان الکترونیکی ایجاد انجمن های علمی و تقویت نشاط علمی در میان دانشجویان و حمایت از فعالیت های جمعی و خودجوش پژوهشی و راهنمایی و مشارکت دانشجویان مستعد در جهت بالندگی علمی و فرهنگی دانشگاه است تا با قرار گرفتن در این کانون ها ضمن برخورداری از برخی امکانات بتوانند در زمینه های علمی و پژوهشی استعداد های خویش را شکوفا سازند ، که با توجه به نیاز کشور عزیزمان به پرورش نیروهای کارآمد این امر بسیار مهم و حیاتی است .با آگاهی از این مطلب که هر رشته آموزشی نیاز به انجمن علمی جداگانه ای دارد و به دلیل شباهت های آموزشی بسیار و تمرکز آن در بخش آموزش الکترونیکی خواستار تشکیل یک انجمن علمی مستقل برای گروه آموزش و مستقلِ آموزش الکترونیکی که شامل سه رشته مهندسی صنایع ، کامپیوتر و فناوری اطلاعات می باشد، تحت عنوان انجمن علمی دانشجویان آموزش الکترونیکی هستیم و به جهت پیشرفت هر چه بهتر وبیشتر همکاری نزدیکی با انجمن های صنایع و کامپیوتر در نظر گرفته خواهد شد.با توجه به آنچه گفته شد و عدم وجود انجمن علمی برای دانشجویان الکترونیکی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ،و به منظور سازماندهی و هدفمند ساختن فعالیت های دانشجویان ؛ گروهی ازدانشجویان الکترونیکی حمایت خود را از تشکیل این انجمن اعلام نموده اند . از این رو در مهر ماه سال 1388با طرح این پیشنهاد در بین گروهی از دانشجویان الکترونیکی و احساس نیازی که به فعالیت های علمی می شد، تصمیم گرفته شد تا به این طریق درخواست ثبت انجمن علمی دانشجویان آموزش الکترونیکی به معاون فرهنگی و آموزشی ارئه گردد.
اهداف :
اهداف بلند مدت و کوتاه مدت این انجمن به شرح زیر است :
1- ایجاد یک محیط شاد و پویای علمی ایجاد و زمینه مناسب برای تجلی استعداد ها و برانگیختن خلاقیت و شکوفایی علمی برای دانشجویان آموزش الکترونیک دانشگاه خواجه نصیر.
2- ایجاد زمینه های مناسب برای شکوفایی استعداد ها ، بر انگیختن خلاقیت علمی دانشجویان آموزش الکترونیک و بهره گیری از توانمندی فراوان ایشان در تقویت و تحکیم فضای علمی آموزش الکترونیک دانشگاه.
3- نهادمند ساختن فعالیت های فوق برنامه علمی و پژوهشی دانشجویان
4- افزایش مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیتهای علمی جمعی و نهادینه ساختن این فعالیتها و همچنین افزایش سطح مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیت های علمی جمعی و تقویت ارتباط آموزشی و پژوهشی با استادان
5- حمایت از فعالیتهای علمی دانشجویی و راهنمایی و هدایت دانشجویان در امر آموزش به شیوه ی الکترونیکی.
6- تقویت و تحکیم پیوندهای نظام آموزش عالی با بخشهای مختلف دانشگاه، اعم از قسمت های آموزش و فرهنگی
7- بهره گیری از توان علمی دانشجویان در جهت پیوند های دانشگاه با بخش های مختلف اجتماعی و اجرایی
8- تعمیق دانش و بینش علمی دانشجویان آموزش الکترونیک با بهره گیری از توان علمی استادان و متخصصان.
9- شناسایی و بهرهگیری از دانشجویان ممتاز و زبده و شناسایی دانشجویان نخبه و ممتاز و بهره گیری از مشارکت آنان در ارتقای فضای علمی دانشگاه
10-برگزاری های سمينارهای مختلف به منظور آموزش و آشنایی با ویژگی های منحصر به فرد و مفید آموزش الکترویک و راه کار ها
11-ارائه ی گاهنامه الکترونیکی جهت اطلاع رسانی در زمينه مطالب علمی و دانشگاهی
12-برگزاری کنفرانس های آنلاین و حضوری به منظور مطرح کردن مباحث علمی
13-برگزاري دورههاي آموزشي تكميلي و تقويتي و تشكيل كارگاههاي تخصصي
14-برگزاري و همكاري در اجراي جشنوارهها، كنفرانسها و مسابقات علمي (داخلي و خارجي)
15-توليد و انتشار نشريه علمي، كتاب و نشريات الكترونيكي، نرمافزارهاي رايانهاي و فيلمهاي علميـ آموزشي
16-برنامهريزي و اجراي بازديدهاي علمي از مراكز علمي، صنعتي و فناوري
17-اطلاعرساني در خصوص كليه فعاليتهاي مرتبط با اهداف انجمن
18-حمايت و تشويق مادي و معنوي از ابتكارات، خلاقيتهاي علمي، فعاليتهاي پژوهشي و اختراعات دانشجويان
19-برگزاری نشست های متعدد بين اساتيد برجسته ی فعال و دانشجويان
20-تشکيل کلاس های آموزشی به صورت آنلاین و حضوری با بهره گيری از اساتيد و دانشجويان مجرب
21-معرفی سایت های معتبر علمی جهت دسترسی دانشجويان به مقالات، کتب و نشريات معتبر جهان
22-ايجاد يک webpage و یا یک سایت برای ارتباط مؤثر و مناسب دانشجويان و مراکز علمی کشور و منابع معتبر علمی داخلی و خارجی
- ارائه مطالب و منابع علمی با دسترسی های کاملا مشخص به اعضای انجمن علمی با
دسترسی های مشخص و قابل کنترل
- ارائه خدمات جدید علمی مانند کتاب خانه های الکترونیکی، کلاس های الکترونیکی و غیره بعنوان خدمات انجمن علمی بر روی وب
- اطلاع رسانی به موقه و سریع به اعضای انجمن، که اکثرا به خوبی به اینترنت دسترسی دارند
- امکان تبلیغ و گسترش فعالیت های علمی، با دانشگاه ها و دانشجویان دیگر در سطح دهکده مجازی و ارتقای سطح دانشگاه در سطح وب و دنیای مجازی
24-ایجاد مشاوره تحصیلی به صورت الکترونیکی جهت رفع مشکلات آموزشی و رفع اشکال درسی
25-ایجاد ارتباط با سایر دانشگاه های ارائه دهنده آموزش الکترونیک و انجمن های علمی آنها
26-ایجاد بستر مناسب برای مجازی سازی و الکترونیکی کردن فعالیت های قسمت های مختلف دانشگاه و سایر انجمن ها به صورت تدریجی
27- تصمیم گیری ، ارائه و پیاده سازی ایده های جدید برای پیشرفت دانشجویان آموزش الکترونیک و هدف گزاری فعالیت های علمی و فوق برنامه دانشجویان
شرایط عضویت در انجمن علمی الکترونیکی
· دانشجویان ورودی جدید در نیمسال اول می توانند به عضویت انجمن های علمی دربیایند
· دانشجویان تمامی رشته های دانشگاه قادر هستند بدون وجود شرط معدل در انجمن علمی الکترونیکی به عضویت در بیایند.
· دبیر انجمن مجازی و شورای مدیران می توانند در جلسات خود از اعضای هیات علمی و یا سایر اساتید مجرب که علاقه مند به همکاری با انجمن های علمی مجازی هستند دعوت به عمل بیاورند.
· دانش آموختگان ممتاز و یا دانش آموختگانی که قبلاً عضو انجمن بوده اند با پیشنهاد شورای مدیریت و با موافقت دبیر می توانند در جلسات انجمن های علمی مجازی (بدون حق رای) حضور یابند.
انواع عضو گیری در انجمن علمی آموزش الکترونیک:
2- وابسته: دانشجویان دیگر دانشگاه، شامل دوره های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، دوره مشترک، پیام نور و ....
3- افتخاری: اساتید، کارمندان و مسئولین دانشگاه، فارغ التحصیلان دانشگاه در رشته های مختلف، استاتید و مسئولین دولتی خارج از دانشگاه
ساختار انجمن :
ü هسته مرکزی
هسته مرکزی انجمن به منظور کنترل فعالیت های گروه ، همچنین جهت بخشی به این فعالیت ها تشکیل می شود .
وظایف اصلی هسته مرکزی :
1- برگزاری انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداها طبق فاکتور های زیر :
· معدل حداقل 13 برای کاندیداتوری شورای مرکزی انجمن علمی
تبصره: با شروع کار رسمی انجمن این معدل باتوجه به صلاح دید تغییر خواهد کرد.
· عدم سوء سابقه ی سياسی، انضباطی و ...
2- تصمیم گیری برای برگزاری سمینارها ، بازدید ها و نشست ها
اعضای هسته مرکزی در سال اول پس از تاسیس شامل پنج نفر از هیات موسسان و دو نفر عضو علی البدل خواهد بود .
· مکان وزمان رأی گيری بانظارت معاونت فرهنگی توسط هسته ی مرکزی انتخاب و اعلام می شود.
· در انتخابات دارنده ی بيشترين آرا مدير انجمن خواهد بود و در صورت عدم تمايل فرد به مديريت گروه، مدير با يک رأی گيری داخلی انتخاب خواهد شد.
· اعضای هسته ی مرکزی بايد گزارش فعاليت خود را هر دو هفته به رئيس انجمن تقديم دارند.
· تهیه گزارش و ارائه آن به معاونت فرهنگی، پایان سه دوره ی (دوترم تحصیلی و فعالیت های احتمالی در تابستان) سالانه ی فعالیت انجمن در طول سال.
این شخص که به صورت فوق الذکر انتخاب می شود دارای وظایف زیر است :
· شرکت در کمیته نظارت و حمایت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه
· انتخاب شواری مدیریت دوره بعد با استفاده از سوابق و عملکرد دانشجویان عضو در انجمن مجازی توسط مدیریت کل انجمن
· تصویب طرح ها و هماهنگی در اجرای برنامه ها و تلاش برای تامین تسهیلات مورد درخواست انجمن های علمی
· تصویب آیین نامه های داخلی انجمن های علمی
· بررسی پیشنهاد های انجمن ها در خصوص برگزاری کلاس های آموزشی و تجهیزات مورد نیاز شورای مدیریت و ارائه آن برای تصویب به کمیته نظارت و حمایت از انجمن های علمی دانشجویی
· نظارت بر عملکرد انجمن ها بر اساس گزارش های دریافتی از سوی ان ها و رسیدگی و رفع اختلاف میان انجمن ها علمی
· پشتیبانی فنی از سایت انجمن
· عهده دار بودن مسئوليت جلسات گروه و برقراری نظم و هماهنگی بين اعضای گروه
· عهده گيری و پاسخ گويی به مسئولين در صورت طرح هر گونه پرسش در مورد فعاليت های گروه
· ايجاد ارتباط بين انجمن و اساتيد دانشگاه و درخواست همکاری آنها
· مسئوليت کليه ی امور مالی و نظارت بر عملکرد مالی و همچنین اموالی که در اختیار انجمن ها قرار گرفته است.
· عهده داری سمت مدير مسئول در نشريه
1- در صورت عدم فعاليت هر يک از اعضای هسته ی مرکزی اعضای ديگر می توانند وی را استيضاح ( باتوجه به قوانین ) و با توجه به رأی اکثريت، او را از هسته ی مرکزی اخراج نمايند.
2- در صورت اخراج يا استعفای مدير گروه، مدير جديد با رأی گيری معين خواهد شد.
چارت تشکیلات انجمن علمی آموزشهای الکترونیکی - فرمت pdf- کلیک کنید
هر یک از اعضای گروه با توجه به علایق و فعالیت های پیشین خود یک معاونت را به دلخواه بر می گزینند .
وظایف معاونت ها :
1- معاونت پژوهشی:
· تحقيق و تفحص در زمينه ی فعاليت های علمی دانشجويان کارشناسی ارشد و دکتری، اساتيد و محققين
· تحقيق و پژوهش در مورد دست آوردهای نوين صنعت رايانه و راهنمايی دانشجويان پژوهشگر
· تحقیق و فراهم کردن محیط و بستر مناسب وب2 برای فعالیت های انجمن در دنیای الکترونیک
2- معاونت ارتباط عمومی و امور نشريه:
· ايجاد ارتباط صميمی ميان اعضای انجمن و هسته ی مرکزی انجمن
· برقراری ارتباط با مسئولين دولتی جهت بهره گيری از مساعدت ايشان
· اطلاع رسانی در برگزاری سمينارها، بازديد های علمی و نمايشگاه ها
· دعوت از اساتيد برای شرکت و سخنرانی در سمينارها
· پيگيری مسائل موجود در راه انتشار گاه نامه ی انجمن (کارهای اداری)
· نظر سنجی و جمع آوری انتقادات و پيشنهادات دانشجويان در خصوص فعاليت های الکترونیکی انجمن
· به روز نگه داشتن سایت یا صفحه وب انجمن
3- معاونت اجرايی:
· انجام هماهنگی با افراد مربوطه جهت برگزاری سمينارها و کلاس های آموزشی انلاین
· انجام هماهنگی ها برای برگزاری بازديد های علمی
· عضو گيری برای گروه در سطح دانشگاه
· جلب علاقه ی دانشجويان به فعاليت های علمی در انجمن
4- معاونت آموزشی:
· برگزاری دوره های آموزشی و جهت بخشی به اين دوره ها با هدف بالا بردن دانش تخصصی رايانه در ميان دانشجويان
· ترجمه و جمع آوری مطالب مربوط به نشريه به کمک جمعی از اعضای انجمن (کارهای علمی)
تذکر1: فعاليت های اعضای هسته ی مرکزی به صورت گسسته نبوده و هر يک از اعضا بايد در فعاليت های ديگر از جمله پخش نشريه مشارکت داشته باشند.
تذکر2: اين اساس نامه می تواند بنا بر درخواست اکثريت اعضای هسته ی مرکزی انجمن مورد بازبينی و تصحيح قرار گيرد. در صورت تغير در اساس نامه نسخه ی پيشين در بايگانی انجمن بايد حفظ شود. و يک نسخه از اساس نامه ی جديد در اختيار سازمان مرکزی دانشگاه قرار گيرد.
تذکر3: تمامی تصميم گيری های گروه به صورت کاملاً دموکراتيک و بر اساس رأی اکثريت خواهد بود و هيچ يک از اعضا ارجحيتی نسبت به ساير اعضا نخواهد داشت.
تذکر4: این اساس نامه با توافق اعضا و گروه حمایت دانشگاه ( درموارد خاص، حتی با رای گیری عمومی !) می تواند تکمیل و تصحیح شود.